Trouwfeest organiseren? 13 tips die zeker van pas komen.

CL-449-van-513.jpg

Een trouwfeest en alles wat er mee gepaard gaat is een fantastische gebeuren, maar er komt vaak heel wat organisatie, planning en stress bij kijken.  Dit kan ontzettend overweldigend zijn. Om volop te kunnen genieten van jullie dag, hier een aantal praktische tips en reminders:  

NIET alles zal volgens plan lopen.

En dat hoeft niet.  Er kunnen duizend en één dingen gebeuren op zo’n dag, maar go with the flow!  Het allerbelangrijkste is dat je geniet van de familie en vrienden en vooral... van elkaar!  Nochtans om wat geruster te zijn is het slim om zo veel mogelijk zaken op papier te zetten. En dat brengt ons tot het volgende punt:

Maak een gedetailleerde planning

Een dag planning is van essentieel belang.  De maanden voor het trouwfeest is er nog tijd genoeg om alles op jullie gemak te plannen.  Ik raad bij het eerste gesprek dat ik heb met de koppels aan, om dit zo gedetailleerd mogelijk te doen.

Zeker de verplaatsingen (van en naar het gemeentehuis, van en naar de kerk,...) moeten realistisch ingeschat worden.  Het heeft geen zin om 15 minuten verplaatsing in te rekenen, als de werkelijke tijd, op een zaterdag, 25 minuten is.

Ga na of er geen manifestaties zijn op die dag, of er een markt staat of een omleiding is door werken.

Overloop die planning minstens een week voor jullie trouwfeest met de fotograaf. Waarom?, hoor ik je denken.  Wel, De fotograaf heeft al wat huwelijken gedaan en weet dus ook waar het allemaal kan fout lopen.  Een planning die niet realistisch is opgesteld, haalt hij er zo uit.  Voor de fotograaf is het belangrijk om te double checken hoeveel tijd hij heeft om portretten en groepsfoto’s te maken en op welk moment van de dag hij ze zal doen.  Hij is één van de weinige personen die heel de dag aan jullie zijde staat.  Hij kan perfect een oog op de planning houden en kan waarschuwen wanneer er over tijd wordt gegaan.  Sterker nog, hij kan en zal dan een aantal alternatieven kunnen voorstellen.

Dit is zoooo belangrijk!  Dan hoeven jullie niet steeds op de klok te kijken of erger, constant met een planning in de hand lopen. Enkel dan kunnen jullie met volle teugen genieten van de dag.  Als jullie gebruik maken van een wedding planner, kan die taak uiteraard ook naar hem/haar gaan.

Een laatste tip om mee rekening te houden zijn de groepsfoto’s.

Groepsfoto’s:

Probeer deze zo beperkt mogelijk te houden.  Ik weet het, familie (en oma’s in het bijzonder) zetten graag groepsfoto’s op de kast. Maar plan er niet overdreven veel.  Zorg er voor dat iedereen op de foto staat, maar niet persé in alle mogelijke combinaties.  Je moet toch rekenen op 5 minuten per combinatie.

'Wat! Zo lang hoeft het toch niet te duren, het is toch enkel maar op een knop drukken?' Uiteindelijk wel, maar hou er rekening mee dat, om een groep deftig op de foto te krijgen, er toch wat geplaatst en geschoven moet worden.  Vaak is het ook zo, dat er iemand op magische wijze verdwijnt: naar toilet, inchecken in hotel, even iets gaan halen uit de auto,...

Daarom is het volgende puntje ook belangrijk:

Deel de planning met familie en suite.

Zo zijn zij op de hoogte van wat er van hen verwacht wordt en waar ze moeten zijn op welk moment.  Zo vermijd je de lastige vragen zoals: wat gebeurt er nu, waar moeten we zijn, wie loop eerst,... en last but not least: wie rijdt met wie mee?  En dat brengt ons dan weer naadloos bij het volgende puntje:

Bekijk op voorhand de verplaatsingen

Als je een ceremoniewagen hebt gehuurd, zal die op een bepaald ogenblik van de dag niet meer nodig zijn en dus vertrekken. Klink logisch. Zorg er dan ook voor dat jullie transport hebben, naar het hotel of naar jullie thuis! Ik kan het niet meer op mijn 10 vingers tellen hoeveel keer ik al meegemaakt heb dat dit nog snel snel op de dag zelf moest geregeld worden.

Ook wie zit in welke auto met wie naar het gemeentehuis, van en naar kerk, van en naar het trouwfeest en noem maar op. Plan dit ruim op voorhand op jullie gemak. Vaak is dit de grootste veroorzaker van stress.

Doe-het zelver, maar doe-het op-tijd.

Leuk is het als je een aantal dingen zelf doet: uitnodigingen maken, tafeldecoratie, bloemenkronen,.. Het geeft een persoonlijke touch aan je mooiste dag.  Ook hier weer: begin er op tijd aan en zorg dat je minstens een week op voorhand klaar bent met alles. Behalve met de bloemenkroon, die zal na een week beginnen te stinken. Maar je begrijpt wat ik bedoel.

Je hebt maar 2 handen.

Vaak worden er bloemen en enveloppen gegeven. Zowel aan de kerk als op het trouwfeest zelf. Spreek goed af aan wie je dit kan aangeven. Meestal wordt er in de feestzaal iemand aangesteld die dat op zich neemt.  Buiten aan de kerk daarentegen... Zorg dus dat je niet met 12 kilo bloemen aan de kerk staat, denkend hoe je dit allemaal in je Fiat 500 gaat krijgen.

Op Hotel? Vergeet je spullen niet voor de huwelijksnacht, na het trouwfeest.

Neen, ik ga mij niet moeien hoe je deze nacht moet invullen.  Maar zorg dat je op zijn minst een (kleine) koffer hebt met essentiële spullen: deo, onderbroek, normale kledij, ...

Over dingen vergeten gesproken.

Wat het meest vergeten wordt door bruidegom en getuigen, vraagt u?  De identiteitskaart. Deze is uiteraard nodig op het gemeentehuis.  Maar door alle spanning en het constante herinneren of je de ringen niet vergeten bent, wordt dit vaak uit het oog verloren.  Een nieuw pak, geen portefeuille bij, niets mag in de zakken en hop het is vergeten.  Spreek op voorhand af wie welke documenten bij zich moet hebben.

Voor de bruid:

Neem een extra paar schoenen mee, espadrilles, flip flops, sneakers.  Eender wat jouw op een bepaald moment (vaak vlak na de openingsdans en vlak voor de party losbarst) kan ontlasten van die verschrikkelijke hel waar jouw voeten zich al gedurende een 15-tal uren (!) in begeven.

Voor de bruidegom:

Drink niet te veel. Neen, serieus.  Ik weet dat al je vrienden nu samen zijn en je hoeft niet zelf te rijden.  Je trouwt maar één keer in je leven.  Zet gerust nog wat clichés op een rij, maar .... drink niet te veel.  Je hebt slecht geslapen, overdag te weinig gegeten, bent al 15 uren wakker.  Strontzat op je eigen trouwfeest in het midden van de dansvloer liggend, met je das Rambo-style rond het hoofd, zal een verhaal zijn dat zal verteld worden tot in de 5de generatie na jou.  Als je flink wil doorzakken, is misschien je vrijgezellen avond een beter moment.

Vergeet niet te eten.

Op zo’n volgepropte dag wordt er vaak geen momentje voorzien om even rustig neer te zitten en te eten. Andere dingen zijn op dat ogenblik belangrijker. Toch is het niet onverstandig om iets te voorzien, dat je desnoods onderweg, in de auto, even kunt bovenhalen.  Stoppen aan een frituur voor een kleintje met stoofvleessaus vind ik een minder goede optie.

Er zijn veel dingen waarmee je moet rekening houden in de voorbereidingen van jullie mooiste dag, en hierboven staan er maar enkelen. Begin op tijd en vraag raad!

Je weet wat ze zeggen: The devil is in the detail.

En ten slotte de laatste tip:

Je trouwt met je beste vriend!

Dus geniet van elkaar en jullie fantastische dag!

 
shutterstock_507858739.jpg

Gratis een zeer handige checklist nodig?

Vul je gegevens hieronder in en ik stuur de checklist zo snel mogelijk!

Door je gegevens in e vullen ga je akkoord met het privacy beleid.